ITK-konferenssin ensimmäinen päivä alkoi kaikkien kouluasteiden yhteisellä osuudella. Aamupäivän järjesti Opetushallitus yhteistyössä Digiosaava.fi:n Otavian, Digikillan, eOppimiskeskuksen ja ITK-organisaation kanssa.
Iltapäiväksi osallistujat jakaantuivat koulutusasteiden omiin tapahtumiin. Ammatillisen koulutuksen tapahtuman järjesti Digiosaava.fi -hanke. Iltapäivän ohjelmaan ilmoittautui ennakkoon yli 300 ammatillisen koulutuksen toimijaa.
Digitaalisuus osaksi oppilaitoksen strategiaa
Ammatilliselle koulutukselle suunnattu ohjelma koostui kolmesta puheenvuorosta. Ensimmäisessä puheenvuorossa digitalisaatiota lähestyttiin strategisen suunnittelun näkökulmasta. Vanhempi lehtori Sanna Brauer (TAMK) korosti puheenvuorossaan, kuinka digitalisaatio tulee tehdä näkyväksi myös strategiassa, jotta sen merkitys osana kokonaisuutta hahmottuu.
Toimiva digipedaprosessi edellyttää oppilaitoksen sisäistä yhteistyötä
Toisessa puheenvuorossa esiteltiin kolmen ammatillisen oppilaitoksen näkemyksiä toimivan digipedagogisen prosessin edellytyksistä. Lauri Kivelä (SYO) nosti esiin opettajien vastuun: jokainen opettaja on substanssiopetuksensa ohessa myös digiopettaja.
Ilkka Eronen (Riveria) korosti esityksessään laitteiden käyttöön ja hankintaan liittyviä turvallisuus- ja kestävyysnäkökulmia. Vakiointi herätti runsaasti keskustelua myös osallistujissa.
Kuvat: ITK-konferenssi 17.4.2024
Miia Mäentausta (TTS Työtehoseura ry) korosti oppijoiden ja henkilökunnan kykyä käyttää laitteita ja palveluita vastuullisesti sekä muistutti, että sovellusten tarkoituksena on pienentää oppijoiden kognitiivista kuormitusta. Yhteistyö ja osaamisen jakaminen oppilaitoksen henkilökunnan keskuudessa nousi yhtenä keskeisenä teemana esiin kaikissa esityksissä.
Tekoälysovelluksen käyttö toi onnistumisen kokemuksia
Iltapäivän viimeisessa puheenvuorossa lehtori Sanni Suominen (Riveria) tutustutti kuulijat tekoälyyn. Alustuksessaan Suominen korosti, kuinka tekoälypohjaiset sovellukset toimivat opetuksen ja oppimisen työkaluina, eikä niitä kannata käyttää ilman pedagogista perustetta.
Osallistujat pääsivät myös harjoittelemaan tekoälyn hyödyntämistä käytännössä: työpajassa harjoiteltiin mm. kuvien ja oppimistehtävien laatimista hyödyntäen Microsoft Copilot -tekoälytyökalua. Osallistujat harjoittelivat tuottamaan täsmällisiä kehotuksia ja hyödyntämään esimerkiksi tutkinnon perusteita tekoälylle annettavissa kehotuksissa.
Päivän aikana osallistujat oppivat uutta tietoa niin tekoälystä kuin ammatillisten oppilaitosten hyviksi koetuista toimintatavoistakin. Kaksi teemaa korostui kuitenkin läpi iltapäivän: paremmat tulokset saavutetaan yhteistyön avulla ja digitaalisuus on oiva työkalu tilanteissa, joissa sen käyttö on oppimisen kannalta perusteltua. Muistetaan nämä opit päivittäisessä työssämme!