Digiympäristöjen tuki ja ohjaus
Tämä teema käsittelee sitä, miten opetuksen ja ohjauksen suunnittelussa huomioidaan kaikkien opiskelijoiden tarvitsema tuki ja ohjaus digitaalisessa ympäristössä. Tämä oppisisältö perehdyttää kartoittamaan organisaation valmiuksia saavuttaakseen digitalisaation laadukkaamman hyödyntämisen.
Ydinasiat
Sisällöstä löytyy organisaatiosi digivalmiuksia esiin tuova kartoituslista, jonka avulla voit kehittää valmiuksia entistä tuloksellisemmaksi.
Teeman oppisisällössä olevassa opetushallituksen opetusneuvos Minna Taivassalon esityksessä tuodaan esille sitä, miten mahdollistetaan joustavat, yhdenvertaiset ja laadukkaat yhteisölliset mahdollisuudet kaikille? Tavoitteena on erilaisten digitaalisten ratkaisujen pedagogisesti mielekäs hyödyntäminen erilaisten opiskelijoiden oppimisprosessin ohjauksessa eri ympäristöissä.
Keskeisiä kehittämiskohteita tämän tavoitteen saavuttamiseksi ovat:
Koulutuksen palvelu- ja tuotevalikoiman kehittäminen paikkariippumattomuuden näkökulmasta
Tasa-arvon ja saavutettavuuden eri näkökulmien huomioiminen
Digitaalisen läsnäolon, vuorovaikutuksen ja osallisuuden tukeminen
Oppimisdatan ja -analytiikan sekä tekoälyn tarkoituksenmukainen hyödyntäminen
Fyysisen ja psyykkisen terveyden suojeluosaaminen ja erilaisten oppimisympäristöjen turvallisuus
Hyvä ohjaus kuuluu kaikille oppijoille, ja ohjausta toteutetaan oppilaitosympäristössä työskentelevien yhteistyönä.
Opetushallitus on tuottanut hyvän ohjauksen kriteerit, jotka tulisi olla kaikkien koulutuksen järjestäjien esihenkilöiden, sekä opettajien ohjenuorana suunnitellessa ja toteuttaessa ohjausta oppilaitoksessa.
Päivitetty 9.4.2024
Tekijä Jouko Ignatius
Digiympäristön tuki ja ohjaus
Aihe 20 - Ydinasiat
Aihe 20 - Ydinasiat
Aihe 20 - Laadukas tuki & ohjaus
Aihe 20 - Laadukas tuki & ohjaus
Aihe 20 - Digitalisaation mahdollisuudet
Aihe 20 - Digitalisaation mahdollisuudet
Aihe 20 - Hyvän ohjauksen kriteerit
Aihe 20 - Hyvän ohjauksen kriteerit
Aihe 20 - UKK
Aihe 20 - UKK
Aihe 20 - Mitä opit?
Aihe 20 - Mitä opit?