Google Classroom ‒ oppimisalusta, joka integroi Googlen perustyökaluja, kuten Docs, Drive, Meet ja Sheets
Classroomissa opettaja voi luoda kursseja, jakaa materiaaleja, antaa palautetta ja arvioida. Alusta on ollut käytössä Ammattiopisto Livessä vuodesta 2016. Classroomissa opiskelija työskentelee itsenäisesti ajasta ja paikasta riippumatta, työstää aineistoja yhteistyössä muiden opiskelijoiden kanssa tai osallistuu virtuaalioppituntiin. Oppimisympäristö mahdollistaa opiskelijan ja opettaja kommunikoinnin reaaliaikaisesti tai erikseen sovittuna ajankohtana. Peruspaketti on maksuton ja kaikkien Google-tilin haltijoiden ulottuvilla.
Oppilaitokset tekevät erillisen sopimuksen Googlen kanssa siirtyen Google Workspace for Education -asiakkaiksi. Opiskelija saa ympäristöön tilin, joka toimii eri tavalla kuin kuluttaja‒asiakkaiden Gmail-tilit: Google on sitoutunut siihen, ettei opiskelijoiden tietoja käytetä mainonnan kohdistamiseen ja heidän yksityisyydensuojansa taataan EU:n tietosuoja-asetusten mukaisesti.
Lue Google for Education tietosuojasta
Kannattaa tarvittaessa hakea aiheesta hakukoneella lisätietoa, lähinnä: Google workspace edu data protection implementation guide. Huomaa katsoa, miltä ajalta hakutuloksena saamasi dokumentti on. Aineistot päivittyvät ja versioita on verkossa monia.
Hyvää Google Classroomissa
Suurin osa opiskelijoista oivaltaa sovelluksen logiikan nopeasti, ja nykyään valtaosa on käyttänyt Classroomia jo peruskoulussa. Sovellus sopii eri-ikäisille ja –tasoisille käyttäjille, myös aikuiset aloittelijat oppivat sen helposti.
Kursseja ja tehtäviä on helppo laatia ja muokata, vaikkei olisi kovin tottunut Googlen palvelujen käyttäjä. Eri työkalujen yhdistyminen samalle alustalle helpottaa toimintaa.
Alusta mahdollistaa erilaiset tehtävätyypit ja eri tehtävien jakamisen eri opiskelijoille. Eriyttäminen on siitä näkökulmasta helppoa.
Tehtävien lähettämisen voi ajastaa.
Tehtävien tallentuminen on automaattista.
Classroom sisältää arviointityökaluja ja plagioinnin tarkistuksen.
Pulmia Google Classroomissa
Classroom-kurssi näyttää aina samalta, muokkaamismahdollisuudet ovat rajalliset, mikä tosin on joillekin opiskelijoille myös etu.
Classroomin etusivun hallintamahdollisuudet on vähäisiä: Jos opettajalla/opiskelijalla on kymmeniä kursseja, ne kaikki näkyvät etusivulla, ja ainoa tapa järjestää niitä on siirrellä kursseja tässä näkymässä eri paikoille.
Kurssit ovat helposti pelkkiä tehtäväpankkeja, jotka ei sellaisenaan takaa oppimista. Myös verkossa tarvitaan toimintaa, jolla houkutellaan tiedon aktiiviseen käsittelyyn. Varsinkaan teoriatietoa ei kuitenkaan ole helppo saada verkossa helposti ymmärrettäväksi ja samalla kiinnostavaksi.
Opiskelijat eivät aina jaksa korjata tuotoksiaan, vaikka opettaja miten kannustaisi ja kommentoisi.
Näkövammaisen apuvälineillä käyttäen Classroomissa on kohdattu haasteita.
Ohjeita caseen liittyen:
Googlen ohjekeskus opettajille Classroomin käytöstä
YTO-opetuksen Google Classroom -malli Livessä
Robert Bahr, ohjevideo Google Classroomista – esityksessä on perusasteen konteksti, mutta ohjeet toimivat toisellakin asteella
Päivitetty 9.4.2024
Tekijät
Digitalisaatio oppimisprosessissa
Text
Text
Text
Text
Text
Text
Text
Text